Vi ønsker deg en riktig god jul og et godt nytt år!

1. Hvor lenge er olivenolje holdbar etter åpning?
Etter at flasken er åpnet har den holdbarhet på 1 år. Men hvis du har olje som blir stående åpen lenger, smak og lukt på den før du eventuelt kaster den. Ofte er den helt fin lenger også. Hvordan du oppbevarer olivenoljen er viktig: ikke nærme en varmekilde, ikke i kjøleskapet og ikke i direkte sollys! Selv har jeg oljene mine på kjøkkenbenken, godt unna stekeplaten og unna vinduet så ikke solen treffer de

2. Dere har balsamicoeddik som er lagret i både 3 år og 12 år, hvilken bør jeg velge?
Jo eldre balsamico blir, jo mer sødme får den. Balsamicoeddik er vellagret på ulike trefat som kirsebær-, eike-, kastanje-, morbær- og einebær-fat. Disse trefatene påvirker smaken av balsamicoen så den eldre balsamicoen får mye mer aroma. Vår 3 års vellagret balsamicoeddik smaker skogsbær og har en del syre. Vår 12 års lagret balsamico smaker svisker og rosiner, og har mindre preg av syre. Det er vanskelig å anbefale en av dem, da det avhenger av hvilken mat de brukes til.

3 års balsamico er veldig fin til å steke grønnsaker som løk, rotgrønnsaker i ovnen, til baking med sjokoladekake, over vaniljeis, over en vanlig grønn salat etter middag, eller i rødvinssaus.
12 års balsamico er veldig fin til frukt, spekemat, ost, lunsj-salat, gazpacho, bær, eple-terte, over dessert eller til lammegryte.
Det er viktig å ikke bruke for mye balsamico i forhold til olivenolje, cirka 15-20 % balsamico i forhold til mengde olivenolje.

3. Jeg ønsker å bestille gave på nett, som skal sendes til en annen adresse enn min egen. Hvordan gjør jeg dette? 
Så hyggelig at du vil bestille gave fra oss, her er en «steg for steg»-manual på hvordan dette gjennomføres i vår nettbutikk:

Steg 1:
Når du kommer til handlekurven, må du først skrive inn postnummeret til der pakken skal sendes. Når du har skrevet inn dette og trykket på «hent leveringsmetode» vil det komme opp ett alternativ «Frakt med Postnord» hvor pakken blir sendt til post i butikk (handler du for over kr. 749,- spanderer vi frakt ved valg av denne metoden, men handler du for under kr. 749,- vil frakten komme på kr. 99,-) Det andre alternativet er hjemelevering, dette alternativet koster kr. 150,- og mottakere vil få pakken levert på døren.
Steg 2:
Etter du har valgt leveringsmetode, kommer du til et nytt felt som etterspør leveringsinformasjon. Her skriver du inn informasjonen til vedkommende du ønsker å sende pakken til.
Merk at her kan det være greit å oppføre din personlige mail, slik at bestillingsbekreftelsen kommer til deg og ikke til den du handler gave til.
Når det kommer til oppføring av telefonnummer kan du velge å skrive mottakeren sin, da vil han/hun motta informasjon når pakken kommer frem. Om du ønsker å skrive ditt nummer, må du huske å videreformidle informasjonen til mottakeren når du mottar sms fra PostNord.
Steg 3:
Her velger du hvilken betalingsmetode du ønsker å benytte. Velger du klarna vil du måtte skrive inn dine personlige opplysninger.
Etter dette er gjennomført vil du få en kolonne med dine opplysninger og en kolonne med leveringsopplysningene. Her må du bare dobbeltsjekke at leveringen er markert med mottakerens adresse og navn, og ikke dine opplysninger.
Når disse stegene er gjennomført, er bestillingen klar for å fullføres.

4. Det står på nettsiden deres at det at det ikke er lov å skrive på etiketten hvor lenge en balsamico er lagret. Men det står jo 12, 20, 30 år osv. på de dere har. Det er vel hvor lenge de er lagret? 
Balsamico-verdenen har komplekse regler. I denne anledningen snakker vi om balsamicoeddik fra Modena IGP og de regler som er knyttet til den betegnelsen. Selve «IGP» står for «beskyttet geografisk betegnelse». Vår Vellagrede balsamicoeddik fra Modena IGP er først lagret 60 dager på store fat av ulike treslag. Så blir den lagret i opptil 3 år på mindre trefat, hvor den hvert år tappes på nye fat av ulike treslag – aromaene i de ulike treslagene preger balsamicoeddiken. Selv om vi ikke kan sette antall år lagret på IGP balsamicoen, vil etiketten være merket med «vellagret» når den er lagret mer enn 3 år.

5. Sporingen på pakken min står stille, hvordan går jeg frem?
Kontakt PostNord

6. Jeg ønsker å komme i kontakt med dere angående min bestilling, hva gjør jeg?
Send mail til web@olivenlunden.no

7. Jeg har ikke mottatt faktura for mitt kjøp, hva gjør jeg?
Send mail til web@olivenlunden.no

8. Jeg ønsker å forlenge betalingsperioden for mitt kjøp.
Logg inn i Klarna-appen eller ta kontakt direkte med www.klarna.com/no/

9. Hvor kan jeg bruke deres gavekort?
Gavekort kjøpt i nettbutikken vår, kan kun brukes i nettbutikken. Gavekort kjøpt i fysisk butikk, kan brukes i alle våre fysiske butikker.